
University of Bristol 

Department of Historical Studies 

Best undergraduate dissertations of 

2020

Rebecca Charlotte Bealing

An Affair Cloaked in Secrecy: The Cold War 
Relationship Between the BBC and the 
Information Research Department



The Department of Historical Studies at the University of Bristol is com-

mitted to the advancement of historical knowledge and understanding, and 

to research of the highest order. Our undergraduates are part of that en-

deavour. 

Since 2009, the Department  has published the best of the annual disserta-

tions produced by our final year undergraduates in recognition of the ex-

cellent research work being undertaken by our students.  

This was one of the best of this year’s final year undergraduate disserta-

tions. 

Please note: this dissertation is published in the state it was submitted for 

examination. Thus the author has not been able to correct errors and/or 

departures from departmental guidelines for the presentation of 

dissertations (e.g. in the formatting of its footnotes and bibliography). 

© The author, 2020

All rights reserved. No part of this publication may be reproduced, stored 

in a retrieval system, or transmitted by any means without the prior 

permission in writing of the author, or as expressly permitted by law. 

All citations of this work must be properly acknowledged. 



 1 

 

 
An Affair Cloaked in Secrecy: The Cold War 

Relationship Between the BBC and the Information 
Research Department 

 



 2 

 
 

Contents 
 

Introduction                                                                                                                            5 
 
Chapter 1: The Establishment of the IRD.  Reasons for secrecy regarding the IRD’s 

relationship with the BBC                                                                                                     14 

 

Chapter 2: A network of crucial connections: Examining the nature of the IRD-BBC 

relationship                                                                                                                             20 

 

Chapter 3: To what extent did the IRD influence BBC’s domestic broadcasts?             25 

 

Conclusion                                                                                                                               30 

 

Bibliography                                                                                                                           32                                                                                                                             

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 



 3 

An Affair Cloaked in Secrecy: The Cold War Relationship Between the BBC and the 

Information Research Department 

 

“We need to remind the BBC that they speak for England and we are taking an interest 

in what they put out! They always welcome our criticisms but clearly hate our guts for 

making them!”  

– Reddaway’s (co-founder of the IRD) handwritten comment on a draft of a letter dated 

12 September 1956, providing criticism of specific programmes of the BBC Russian 

Service1 

 

 

With its weekly audience in excess of 200 million in 1956, broadcasting in 38 languages, it is 

surprising that Reddaway – co-founder of the top-secret Information Research Department 

(IRD) – felt any need to ‘remind’ the BBC of their influence as the world’s most recognisable 

broadcaster.2 The power of the BBC to inform world opinion was unsurpassed, hence 

Reddaway’s desire to ensure it was broadcasting in the national interest. Yet, readers should 

be more surprised to learn that the IRD were ‘taking an interest’ and making ‘criticisms’ of a 

broadcasting corporation empowered by Royal Charter to uphold the highest standards of 

journalistic independence.3 This relationship has been the subject of limited historical analysis, 

with scholarship tending to focus exclusively on examples of collaboration between the two 

organisations. However, from this one quote, released to the archives in 2019, we gain insight 

into the frictions which must have existed between the BBC and the IRD.  

 

Whilst most, if not all, readers will be familiar with the BBC, few (if any) would have heard 

of the ‘IRD’, demonstrating the success of its covert operations. Kept secret from all those 

apart from the highest Foreign Office (FO), MI5, Government and BBC officials, the IRD was 

a Cold War propaganda department, established within the Foreign Office by Attlee’s 

government in 1948. With Britain on the brink of the Cold War, its explicit aim was to counter 

 
1 Kew, The National Archives (hereafter TNA) FO 1110/851 ‘Broadcasting; BBC Monitoring Service’, 1956 
2 A. Webb, London Calling: Britain, the BBC World Service and the Cold War (London: Bloomsbury 
Academic, 2014) 2  
3 BBC 1927 Royal Charter, 
http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/regulatory_framework/charter_agreement
/archive/1927.pdf [ accessed 20 May 2020 ] 

http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/regulatory_framework/charter_agreement/archive/1927.pdf
http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/regulatory_framework/charter_agreement/archive/1927.pdf


 4 

Soviet propaganda which sought the global spread of Communism.4 Hence, this dissertation 

will develop historiography to ultimately challenge the view that the BBC was a tame 

mouthpiece for IRD propaganda.5 Instead, it shall propose that the IRD sought influence rather 

than imposition over the BBC, with a particular focus on the Home Service, hitherto obscured 

by studies focused solely on the Overseas Service. 

 

Three unique angles of analysis shall be employed, starting with understanding why the IRD 

was required to be a secret organisation. Historians have repeatedly argued propaganda to have 

been instrumental to the state during World War II, so why was it essential to cover any trace 

of its re-emergence?6 Secondly, it shall examine the structural relationship between the BBC 

and the IRD, with a focus on an intricate network of personal connections which became more 

formalised with time but has received limited academic attention to date. Thirdly, it shall make 

use of a selection of documents from two thousand files released to the archives to demonstrate 

how the IRD sought to influence the BBC’s domestic broadcasting.  

 

This topic holds clear historic importance, enhancing our understanding of why the government 

saw the need to use a covert organisation to influence an ‘independent’ international 

broadcaster and informing us of how perceptions of the Communist threat altered throughout 

the Cold War. The source material reads like snippets from a Cold War espionage novel, yet 

the information it reveals is far from fictitious. It serves to challenge perceptions about the 

influence of the Foreign Office and the neutrality of the BBC – two organisations which remain 

at the forefront of international and national affairs. Moreover, the revelations force us to 

question the extent to which the BBC has been and continues to be, a truly neutral and 

independent broadcaster. In a contemporary climate of fake news and information 

manipulation, we must turn to the past, which until recently had quite intentionally remained 

cloaked in secrecy.  

 

 

 

 
4 The IRD: Origins and Establishment of the Foreign Office Information Research Department (1946-48), 
‘History Notes’ Foreign and Commonwealth Office, 9 (Aug 1995) 
5 M. Moore, The Origins of Modern Spin (Basingstoke: Palgrave Macmillian, 2007) 170 
6 See: D. Welsh, Persuading the People: British Propaganda in World War II (London: The British Library 
Publishing Division, 2016); P. Taylor, British Propaganda in the 20th Century Selling Democracy (Edinburgh: 
Edinburgh University Press, 1999) 
 



 5 

Literature Review 

 

The IRD-BBC relationship began in 1948, but it was not until 1978, after the dissolution of the 

IRD, that first reports of its operations came to light. These were produced by journalists based 

on insights provided by individuals such as Christopher Mayhew, Under-Secretary in the 

Labour Government of 1948 and a key architect of the IRD.7  It was another twenty years until 

the first historical accounts emerged, stimulated by the 1995 release of classified IRD 

documents under the Public Records Act.8 The files are constantly accruing; however, the most 

significant recent release came in 2019, providing inspiration for this dissertation. 

 

Whilst the secret nature of the IRD in part explains its relative lack of historiography, there is 

a broader deficit of scholarship concerning British Cold War propaganda and the media. One 

of Britain’s leading propaganda historians, Phillip Taylor, explains ‘the academic community 

has generally failed to integrate the media and other forms of cultural exchange into 

mainstream and administrative histories’, relegating institutions as significant as the BBC to 

the shadows of scholarship.9 As a term, ‘propaganda’ has no single accepted definition. For the 

purposes of this dissertation, Lyn Smith’s definition which classifies propaganda as ‘an 

organised attempt to influence attitudes, beliefs and values through the media of 

communication’ shall be used.  Associations with deceit and distortion, explained further in 

Chapter 1, are implicit within public understanding of propaganda. However, Chapter 3 shall 

argue that whilst the IRD’s concealed operations support its classification as a propaganda 

organisation, its primary aim to inform the public meant this was a milder form of propaganda. 

It must also be recognised that most nations, particularly Britain, hesitate to use the word 

‘propaganda’ to describe their own activities but are very happy to apply it to what their 

enemies do.10  

 

Importantly, in 1950 Mayhew recognised the value of propaganda in the ideological battle 

against Communism, commenting that ‘the world balance of power at the present time depends 

 
7 L. Smith, Covert British Propaganda: The Information Research Department. Millennium, 9(1), (1980) 67–83 
8 Public Records Act 1958. http://www.legislation.gov.uk/ukpga/Eliz2/6-7/51 [accessed 10 May 2020] 
9 P. Taylor, Global Communications, International Affairs and the Media Since 1945 (London: Routledge, 
1997) 4 
10 Advanced information from upcoming book: S. Potter, Wireless Internationalism and Distant Listening: 
Britain, Propaganda and the Invention of Global Radio, 1920-1939 (Oxford University Press, Oxford, 2020) 
 

http://www.legislation.gov.uk/ukpga/Eliz2/6-7/51


 6 

as much on the ideas in men's minds […] as on the weapons in their hands.’11 Yet the IRD 

received limited academic attention until the late 1990s, which may be partly explained by 

government’s retention of sources with potential to inflame a late twentieth century world 

which rested upon the most delicate balance of powers. The Public Records Act concealed IRD 

operations from public knowledge whilst the organisation was functional, with much 

information redacted and many files held back until 2019. 

 

Furthermore, historians such as Taylor and Cull have argued that the media was not 

traditionally seen as a legitimate area of study.12 Nonetheless, a historian as revered as Asa 

Briggs produced the first ‘History of the Broadcasting in the United Kingdom’ in 1961, 

commissioned by BBC Director General, Sir Ian Jacob.13 However, this five-volume history 

contains no mention of the IRD. As we will later read, Jacob was a key contact between the 

BBC and the IRD, thus it must be assumed that either he did not divulge any information of 

the IRD’s existence to Briggs or, in line with the ‘national interest’, requested that the IRD 

remain secret. 

 

Following the IRD’s formal dissolution in 1978, the first accounts of its work began to emerge 

through efforts of investigative journalists. These reports tended to be critical of the IRD, 

encapsulated in David Leigh’s 1980 assessment that the IRD ‘poisoned the wells of journalism’ 

and ‘required the BBC to accept batches of undercover materials’.14 Journalists at the Observer 

produced a similarly scathing report ‘How The FO waged secret propaganda war in Britain’, 

with the central accusation being that ‘by only presenting negative information about the Soviet 

Union, the Government deliberately suppressed a balanced analysis of Soviet actions’.15 At the 

time, the IRD’s files remained locked away, now they have been made public and allow this 

dissertation to challenge this early thesis, demonstrating how the IRD initially directed their 

focus on a ‘positive projection of Britain, rather than a direct attack on the Soviets’.16 This was 

 
11 C. Mayhew, British Foreign Policy since 1945, International Affairs (1950) 477 
12 P. Taylor, Global Communications, International Affairs and the Media Since 1945; N. Cull, ‘Book Review 
of War of the Black Heavens: The Battle of Western Broadcasting in the Cold War by Michael Nelson’. 
Historical Journal of Film, Radio and Television, 20(1), (2000) 136 
13 A. Briggs, The History of Broadcasting in the United Kingdom. Vol. 1, the Birth of Broadcasting. (London: 
Oxford University Press, 1961) 
14 D. Leigh, The Frontiers of Secrecy: Closed Government in Britain (London: Junction Books, 1980) 218-24 
15 How the FO Waged Secret Propaganda War in Britain, Observer (London), 29 Jan. 1978; R. Fletcher, ‘British 
Propaganda since World War II: A Case Study’, Media, Culture and Society, 4 (1982), 97-109 
16 W. Lucas and C. Morris, A Very British Crusade: The Information Research Department and the Beginning 
of the Cold War' 82, in R. Aldrich (ed.), British Intelligence, Strategy and the Cold War, 1945-51 (London: 
Routledge, 1992) 



 7 

required given that the Labour Party governing at the time of the IRD’s creation was split 

between those sceptical of, and those sympathetic to, the Soviet Union, thus would have 

initially refrained from an overt ‘direct attack’.17   

 

In 1980, Lyn Smith’s ‘path-breaking’ article in the LSE’s Millennium journal made use of a 

series of documents provided to her confidentially, as well as published files and private 

interviews with Mayhew. As a result, she was able to reveal the two main categories of 

information the IRD produced: secret and confidential studies designed for high-level 

consumption by heads of state, and files suitable for dissemination by British missions to local 

contacts to be used on an unattributable basis. Nonetheless, the article’s conclusions are 

predominantly dependent upon insights provided by Mayhew, and in the absence of archival 

documents Smith was unable to corroborate his singular perspective. Papers released 

subsequently disprove Smith’s finding that there was ‘no evidence to suggest that any of these 

recipients were deceived about the origins of the material they received’. In fact, explicit 

instructions were often given to conceal the fact that the information passed to the press, 

government leaders and embassy officials had emanated from the IRD, to avoid ‘the danger 

that it may be quoted as official British publicity’.18 

 

Whilst the credibility of these early reports is compromised by their lack of source evidence 

and sensationalist style, as the sun set on the Cold War with the collapse of the Soviet Union 

in 1991, a new dawn emerged for historians of the Information Research Department. The 

opening of Soviet archives revealed extensive propaganda projects which pressed historians to 

consider whether British propaganda had been underestimated, substantiating pressure on the 

government to release new archive files about the Foreign Office’s Cold War ‘publicity’ 

work.19 Subsequently, in August 1995 a batch of files covering the first year of the IRD’s 

existence was released to the Public Records Office. This must be recognised as a turning point 

in advancing the historiography of the IRD, with journalists again being the first to illuminate 

the issue, which is understandable given the immediacy of their work in comparison with the 

time required to construct historical accounts. Lashmar and Oliver’s 1998 work was the first 

to offer further insights into the structural organisation of the IRD.20 Yet Defty astutely notes 

 
17 FCO Historians, History Notes: IRD, 1. 
18 TNA, FO 1110/181 PR94/8/913, Warner, ‘Use of IRD material’, 25th February 1949 
19 A, Defty. Britain, America, and Anti-Communist Propaganda, 1945-53: The Information Research 
Department. Studies in Intelligence Series. (London: Routledge, 2004) 
20 P. Lashmar and J. Oliver, Britain’s Secret Propaganda War, 1948-77 (Stroud: Sutton Publishing, 1998) 



 8 

its limitation in that it ‘tends to repeat criticisms of the IRD expressed by journalists of the 

1970s’ rather than making full use of new source material.21  

 

More broadly, historiography of the 1990s was flawed for two reasons. Firstly, it tended to 

assume the U.S. had superior resources which deducted agency from British propaganda 

services. Frances Saunders’ 1999 ‘Who Paid the Piper?’ study of the CIA and cultural Cold 

War typifies this issue: it gained academic acclaim and was described by Edward Said as ‘a 

major work of investigative history’, yet it crucially underestimated the pioneering anti-

communist activities of the IRD, which worked closely with the Americans. 22 Secondly, 

scholars of the 1990s tended to approach the IRD with a framework focus on either intelligence 

studies or communications history.23 In contrast, this dissertation seeks to find value in 

analysing the intersection between these two categories through the microcosm of the BBC-

IRD relationship. 

 

At the turn of the XXI century, three studies which provide stimulus to this dissertation were 

produced. Wilford’s 1998 article, whilst limited by its brevity, sets out an argument concerning 

the ‘proprietorial relationship’ of the IRD towards the BBC, which this thesis shall seek to both 

challenge and expand.24 Defty’s collaborative study of 2003 provided valuable details about 

the IRD between 1945-53, gleaned through personal interviews with those who worked for the 

department. However, given the secrecy of their work, Defty is unable to attribute the 

information to specific names, presenting challenges of verification. Most recently, Alban 

Webb’s ‘London Calling’, provides unique insights into the motivations of the BBC at the time 

of the IRD’s establishment.25 His depiction of the ‘competitive impulse to ensure that people 

in other countries should be made aware of the British interpretation of events’ became a 

founding principle of the BBC and helps explain why the BBC was accommodating of the 

IRD’s interference concerning broadcasting to the Soviet Union. 

 

Aldrich  sets out the central challenge which lies at the heart of scholarship on propaganda and 

the media, in that ‘secret services will always enjoy an adversarial relationship with those on 

 
21 Defty, Britain, America and Anti-Communist Propaganda, 4. 
22 E. Said, "Hey, Mister, you want dirty book?". London Review of Books. 21(19) (1999) 54–56 
23 Defty, Britain, America and Anti-Communist Propaganda, 7. 
24 H. Wilford, “The Information Research Department: Britain's Secret Cold War Weapon Revealed.” Review of 
International Studies 24(3) (1998) 353–69 
25 Webb, London Calling 



 9 

the outside who wish to study government’.26 Yet, the 1958 Public Records Act grants 

historians access to potentially controversial sources once the allocated thirty year period has 

elapsed. With the release of over two thousand IRD files to the National Archives in 2019, we 

can eagerly expect a new wave of literature examining the BBC-IRD relationship. This 

dissertation aspires to be at the forefront of this effort.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
26 R. Aldrich, The Hidden Hand: Britain, America, and Cold War Secret Intelligence (London: John Murray, 
2001) 8 
 



 10 

Methodology 

 

The majority of this dissertation’s sources are found in the file FO 1110 – ‘Foreign Office and 

Foreign and Commonwealth Office: Information Research Department: General 

Correspondence (PR and IR series)’, held at the British National Archives. This series contains 

2369 documents first acquired in 1995, covering the entire period of the IRD’s existence from 

1948 to 1976. Crucially, the series reveals the scope and importance of the IRD’s work, 

documenting in detail its communication of anti-Communist information via outlets such as 

the BBC, the IRD’s relationship with the Ministry of Defence, Central Office of Information 

and with various Western European governments. Most interestingly, the files reveal the 

‘difficulties encountered by the existing services in carrying out IRD work which fell outside 

orthodox Foreign Office activity’, which Chapter 3 of this dissertation shall analyse in greater 

detail.27 

 

Moreover, a key impetus for this dissertation was provided by the release of a further 2673 

IRD files to the National Archives between 2018-2019, contained within the FCO 168 file. 

These documents provide hitherto unknown details of BBC-IRD operations; they are central 

to the arguments of this dissertation and afford an opportunity for original historical analysis 

given that the most recent study of the IRD, namely, Alban Webb’s ‘London Calling’, did not 

include this significant archival material. Additionally, the possibility of comparing this second 

set of files with the 1995 set allows us to determine the instances where historians were astute 

in their initial judgements and predictions about the BBC-IRD relationship. It also reveals 

points of analysis which can be contested by the release of new sources, for instance the 

depiction of a consistently harmonious and ‘mutually advantageous’ BBC-IRD relationship.28 

This dissertation has given particular attention to the tone of IRD sources for its ability to 

indicate the power dynamics between individuals in the BBC-IRD relationship at different 

times. This was, at times, a difficult task given that a tone of superficial affability, with letters 

such as PR 138/30 concerning Soviet Jamming of BBC Russian broadcasts opening, ‘My dear 

 
27 Catalogue Description of FO 1110, https://discovery.nationalarchives.gov.uk/details/r/C8409 [ 
accessed 12 May 2020 ]  
28 A. Webb, ‘Constitutional Niceties: Three Crucial Dates in Cold War Relations between the BBC External 
Services and the Foreign Office.’ Historical Journal of Film, Radio and Television 28(4) (2008) 557–67 

https://discovery.nationalarchives.gov.uk/details/r/C8409


 11 

Ralph’, obscured the underlying political pressure applied through these key 

communications.29 

 

Certain unavoidable limitations hindered the methodological capabilities of this dissertation. It 

is primarily based on the information from the National Archives and would have  benefitted 

from corroboration of its findings by data held at the Caversham BBC Archives or the Labour 

Party Archives which contain a ‘large number of IRD briefing papers’.30 Despite an application 

having been submitted, a visit was not possible due to the circumstances of Covid-19. The 

BBC’s Written Archive Centre was also slow to respond to enquiries regarding this 

dissertation, reflecting the fact that ‘it lacks the capacity and resources necessary to satisfy the 

increasing and important research demands made of it’.31 National Archives’s practise of 

‘information management’ means that sections of many files used within this dissertation were 

blacked out as part of the redaction rules of Section 3 (4) of the Public Records Act 1958.32 

This enables the redaction of material of ‘special sensitivity’ such as ‘intelligence agency 

material’.33 Nevertheless, whilst frustrating, these limitations do not undermine the fact that 

from now on historians have access to a plethora of IRD sources which were once passed in 

‘locked boxes’, solely for the eyes of the BBC Director General and the Prime Minister.34 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
29 TNA, FO 1110, PR 138/30, ‘Agreement to the suggestion that full and consistent publicity be given to Soviet 
jamming of BBC Russian broadcasts’ 
30 In particular, Box – Anti-Communist Propaganda, International Department Papers, Labour Party Archives 
31 Webb, London Calling, 3. 
32 Aldrich, The Hidden Hand, 1. 
33 Public Records Act, http://www.legislation.gov.uk/ukpga/Eliz2/6-7/51 [accessed 4 May 2020] 
34 Marked on files within TNA FCO 168, including PR131/68/G, ‘Publicity and Propaganda Policy towards the 
Soviet Union and the Satellites’, 1956 

http://www.legislation.gov.uk/ukpga/Eliz2/6-7/51


 12 

Chapter 1: 

The establishment of the IRD.  

Reasons for secrecy regarding the IRD’s relationship with the BBC.  

 

The two and a half years between the end of World War II and the establishment of the IRD 

was a period of increasing political tensions. War had left the population of Europe exhausted 

and keen to move on from military conflict. In Britain, Churchill was unexpectedly voted out 

of power in favour of a socialist Labour government. However, friction between competing 

Communist and Capitalist ideologies posed a threat to the lasting peace which the populous 

desired.35 Historians have thus tended to depict the IRD’s establishment as a defence against 

Communism. The ‘official’ justification provided by the ‘Foreign and Commonwealth Office: 

‘History Notes’ is that ministers in Attlee’s Labour Government desired to ‘devise means to 

combat Communist propaganda’ given the threat posed by the Soviet Union and her allies. 

However, this analysis overlooks the fact that the Labour government had eagerly disbanded 

wartime propaganda units such as the Ministry of Information and obscures the initial 

resistance within Government to the reinvigoration of propaganda.36  It would require two key 

events of political escalation – Cominform and the Czech coup – to trigger the reintroduction 

of a propaganda operation, which took the form of the IRD. Even then, Labour Party disunity 

over the USSR, public sensitivity to propaganda, operational concerns, and its relationship with 

the ‘editorially independent’ BBC forced the IRD to function in secrecy. 

 

Historians have often understated the caution which preceded the IRD’s creation, overlooking 

the Labour Government’s early attempts to negotiate with the USSR in avoidance of further 

conflict post WWII. In contrast to Labour’s hesitancy, apprehensions about ‘Soviet subversion 

of democracy through the use of techniques short of war such as propaganda’ were expressed 

by the Russia Committee (FO) as early as 1946.37 However, the notion of an IRD-type 

organisation at this point would have been inconsistent with the Government’s policy of non-

provocative foreign relations. Consequently, Foreign Secretary Ernst Bevin initially resisted 

calls from colleagues, including Mayhew, to return to wartime methods of propaganda.  

 

 
35 For further detail see: M. Hopkins, M. Kandiah, and G. Staerck. Cold War Britain, 1945-1964: New 
Perspectives. Cold War History Series (Hampshire: Palgrave Macmillan, 2003) 
36 B. Maartens, ‘From Propaganda to ‘Information’: Reforming Government Communications in 
Britain, Contemporary British History, 30(4) (2016) 542-562 
37 Defty, Britain, American and Anti-Communist Propaganda, 27. 



 13 

A key turning point came in October 1947 with the establishment of Cominform, an alliance 

of European communist groups which represented the homogenisation of Soviet authority and 

the extension of the threat of Communism.38 This marked a clear escalation in the perceived 

Communist threat, reflected in Mayhew’s comment in a signficant paper Third Force 

Propaganda in which he outlined to Bevin that ‘the foreign policy of Communist countries 

should be exposed as a hinderance to international cooperation and world peace’.39 This notable 

change in Mayhew’s opinion led him to pursue discussions about the potential for an 

organisation to combat Soviet propaganda. A key meeting was held at Chequers on 27 

December 1947 at which Prime Minister Clement Attlee and Foreign Secretary Ernst Bevin 

gave their approval for the IRD’s creation with the ambition of devising a ‘highly organised, 

coordinated and global’ operation, in contrast to the ad-hoc response to Soviet propaganda 

since the end of the war.40 Also in attendance were Ivone Kirkpatrick (Assistant Under 

Secretary of FO Information), Christopher Warner (IRD Assistant Secretary) and Mayhew 

were also in attendance, foreshadowing their key leadership roles in the IRD.41  

 

Initially the IRD was tasked with developing the ‘Third Force’ propaganda campaign – not 

opposing the ‘inroads of communism’ by a direct attack on the Soviet Union but rather through 

highlighting the principles of British social democracy as ‘the best and most efficient way of 

life’.42 Yet, this restraint in the IRD’s stance against Communism would last less than a year. 

As Warner recorded, the structure of the IRD changed from solely a ‘defensive branch’, 

concerned with responding to Soviet and Communism attacks, to include an ‘offensive branch’ 

attacking and exposing Communist methods and policy.43 This should be seen as a direct 

response to the Czech coup of February 1948 which galvanised Western politicians into a 

unified stance against Communism. This included the US Senate approval of the Marshall Plan 

in April and the establishment of NATO twelve months later. Bevin’s perception that Russia 

had now become ‘a threat to the fabric of Western civilisation’ mirrored a shift in public and 

political attitudes towards the Soviet Union– from sympathy to concern.44  Its implication for 

the IRD’s output was significant: shifting the focus from producing a ‘positive projection of 

 
38 D. Healey, The Cominform and World Communism. International Affairs (Royal Institute of International 
Affairs 1944-), 24(3) (1948), 339-34 
39 TNA, FO 1110, C. Mayhew, ‘Third Force Propaganda’, 1947 
40 TNA, CAB 129/23, E. Bevin, ‘Future Foreign Publicity Policy’, 4 January 1948 
41 Smith, Covert British Propaganda, 68 
42 Ibid.   
43 TNA, FO371/71687, Christopher Warner, ‘Russia Committee Meeting’, 15 January 1948 
44 TNA, Bevin, ‘Future Foreign Publicity’, 4 January 1948 



 14 

Britain’ to a ‘vigorous systematic attack’ on the now unconcealed threat of Soviet expansion. 

It is therefore surprising that an event as significant as the Coup, marking both an escalation of 

Cold War tensions and the new aggression in IRD policy, has been so frequently overlooked 

in previous histories of the IRD, receiving mention only by Defty.  

 

Despite the importance ascribed to anti-Communist efforts, only a select few of the highest 

officials were aware of the IRD’s establishment, and we must question why Parliament was 

not informed about an operation instrumental to the Cold War. Primarily, Bevin would have 

been concerned about friction within his own party over the Soviet Union. Bevin’s legacy 

memorialises his role in carving out Britain as a ‘staunch ally’ of the United States, and in 

opposition to the USSR.45 However, at the time of Labour’s election he was renowned for his 

remarks such as ‘left understands left’, suggesting the new government would be sympathetic 

to the requests of the USSR.46 The establishment of an anti-Soviet propaganda department 

would have undermined this parliamentary and public expectation, which explains why the 

IRD’s existence was highly confidential. 

 

The sensitivity of the electorate towards propaganda was another factor which contributed to 

IRD’s secret nature. Propaganda had become tainted in public consciousness due to its 

association with totalitarian regimes, popularised in its contemporary use by figures such as 

the Nazi propaganda minister, Joseph Goebbels. Those informed about the IRD were conscious 

that public cynicism towards propaganda could discredit the new Labour government if this 

operation became known. Affirming this, Aubrey Essex, who for twenty years worked as a 

researcher in the IRD, recalls that even amongst those aware of the IRD ‘the idea of a 

department whose principle commodity was propaganda […] was anathema to many’.47 This 

evidences why it was vital to conceal the fact that one of the largest and best funded propaganda 

departments of Europe lay at the heart of the Foreign Office. Thus, even its title ‘Information 

Research Department’ was a reference to propaganda cloaked in a pseudonym of secrecy. 

 

 
45 BBC, ‘Historic Figures, Ernst Bevin’ https://www.ole.bris.ac.uk/bbcswebdav/pid-2352886-dt-
content-rid-7145222_3/orgs/HIST_Main/Study%20Guide%20-%20History.pdf [ accessed 22 
May 2020 ] 
46 P. Weiler, British Labour and the Cold War (Stanford: Stanford University Press, 1988) 54 
47 Aubrey Essex in a letter to Defty, January 2003. Recorded in Defty, Britain, America and Anti-Communist 
Propaganda, 87. 

https://www.ole.bris.ac.uk/bbcswebdav/pid-2352886-dt-content-rid-7145222_3/orgs/HIST_Main/Study%20Guide%20-%20History.pdf
https://www.ole.bris.ac.uk/bbcswebdav/pid-2352886-dt-content-rid-7145222_3/orgs/HIST_Main/Study%20Guide%20-%20History.pdf


 15 

An additional – and central to this dissertation - reason for the IRD’s covert nature was to 

facilitate its work with politically ‘neutral’ organisations such as the BBC. The Future Foreign 

Publicity Paper of 1948 informs that from the outset it was intended that the IRD would work 

with the BBC. Despite Government promises that the BBC’s overseas operations were to be 

‘editorially independent with control over output remaining entirely within the corporation’, 

the BBC’s funding was partially supplied by the State, compromising its claims of complete 

independence.48 A similar tension existed in the fact that ‘non-attributability was a central and 

defining feature of IRD material’, which would have been counterintuitive to journalists trained 

in the importance of source credibility.49 Therefore, secrecy served as a double-edged 

protective sword for these two organisations. On one hand, it was protecting the identities of 

IRD’s intelligence informants from being broadcast, and on the other, protecting the BBC’s 

reputation as an independent broadcaster, despite the IRD’s monitoring of and influence over 

its output. 

 

Though not often recognised in scholarship, the IRD’s creation was additionally motivated by 

the Foreign Office’s desire to challenge domestic sympathy for the USSR. Many in Britain 

were still convinced that Communism was a progressive force, whilst the USSR was ‘identified 

in many minds with peace and disarmament’.50 Furthermore, a 1948 memorandum from 

Warner to Mayhew discloses that ‘much vague sympathy with the USSR derives from sheer 

ignorance concerning the conditions there and fed-up-ness with conditions in the UK’.51 In 

order to combat this ‘ignorance’, the IRD worked closely with the  BBC Home and External 

Services, producing documents to help dispel the myths of Communism, including one of the 

earliest IRD reports, FO 1110/25, addressing ‘Conditions in the Soviet Union and Eastern 

Europe’.52  Maintaining this secret relationship was crucial because the BBC served as a 

channel for informing the population and aligning public opinion with the Government’s 

increasingly anti-Communist stance.  

 

Additionally, the IRD’s collaboration with MI6 demanded the highest level of secrecy to avoid 

putting field-operatives at risk. Importantly, although not always explicit in historiography, the 

IRD was not just producing propaganda, but rather using contacts across the globe to gather 

 
48 Webb, Constitutional Niceties, 4. 
49 FCO Historians, History Notes, 9. 
50 FCO Historians, History Notes, 1. 
51 TNA, FO 1110, ‘Warner to Mayhew’, 1948 
52 TNA, FO 1110/25, ‘Conditions in the Soviet Union and Eastern Europe’ 



 16 

intelligence and information.53 For this purpose it established intimate links with divisions such 

as the anti-Soviet Section IX of MI6 headed by Kim Philby.54 This relationship was reinforced 

throughout the 1950s as ‘there was to be a steady traffic of personnel between the Secret 

Service and the IRD’.55 Further, the Cold War intensified fears of Communist infiltration 

within British institutions such as MI6 and the BBC. File FCO/168/1796 released to the 

archives on 21 Feb 2019 typifies suspicions of ‘the enemy within’, detailing the IRD’s concerns 

about a Mr Pospelovski, an individual with suspected links to the KGB, whose ‘work at the 

BBC gives him access to almost the entire range of IRD productions’.56 This report is 

significant, both in revealing the extensive transmission of information between the BBC and 

the IRD and in highlighting the necessity for secrecy in a climate of extreme anxieties over 

espionage. Ironically, aided by hindsight, historians recognise that the IRD’s agenda of 

concealment was futile in the face of Soviet double agents’ success. One of the infamous 

Cambridge Spies, Kim Philby, in his position of head of the MI6’s anti-Soviet Section would 

have been uniquely informed of the IRD’s work. Guy Burgess also served briefly on the IRD’s 

staff in 1948 until being dismissed for incompetent work, yet this year provided sufficient 

insights for him to pass onto the Soviets.57 Nonetheless, at the time the IRD was oblivious to 

the work of these double agents and operated in a Cold War context where trust held 

unprecedented importance, so it can be concluded that the Department could  function 

effectively only by cloaking its existence, operations and output in utmost secrecy. 

 

Finally, it is important to establish how the IRD maintained this level of secrecy. Firstly, it was 

created and funded through ‘Secret Vote’ – an annual sum of £100,000 from the Secret Service 

budget devoted to clandestine activities.58 Crucially this meant the IRD and its activities were 

not subject to Parliament’s ‘unwelcome scrutiny of operations which might require covert or 

semi-covert means of execution’.59 Secondly, its output was of covert nature, with recipients 

consistently conditioned to maintain a high level of security. The majority of the files within 

FO 1110 are marked ‘TOP SECRET’ and a confidential letter from the Head of the IRD’s East 

European Desk, Howard Gordon, to another IRD member informs us that in 1966 procedural 

changes were enforced to ensure discretion in passing material to the BBC. The letter raises 

 
53 TNA, ‘Diagram of Psychological Warfare Organisation’ 
54 Wilford, “The Information Research Department”, 356 
55 Fletcher, British Propaganda Since World War II, 98.  
56 TNA, FCO/168/1796, ‘IRD material for BBC Russian Service’, 1965 
57 C. Mayhew, Time to Explain (London: Hutchinson, 1987) 109-110 
58 Lucas and Morris, A Very British Crusade, 90-4 
59 FCO Historians, History Notes: IRD, 7. 



 17 

the fact that Gordon is ‘unhappy’ (put mildly perhaps) about the IRD sending classified 

telegrams to Heads of BBC Services, as adequate security facilities for safeguarding of this 

material existed only in the Diplomatic Correspondents’ Office of the BBC.60 As such, he 

instructs that in the future the IRD must ‘make a phone call’ if ‘they believe there is a telegram 

of particular interest to a BBC Service Head’. Further, he suggests viewing must take place 

right away in the Diplomatic Correspondents’ Office, making clear the secrecy of 

communication which the IRD demanded throughout its existence. Evidently, the ‘Secret Vote’ 

and secrecy in communications were central to the IRD’s covert operations. However, 

communication of secret information to the BBC demanded relationships of trust. Hence, 

understanding the networks of connection and control between these two organisations 

warrants further attention.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
60 TNA, ‘Confidential Letter, Mr Howard Gordon. Mr Kay’, 19th Oct 1966    



 18 

Chapter 2:  

A network of crucial connections: Examining the nature of the IRD-BBC relationship  

 

To determine whether the IRD’s relationship with the BBC was unprecedented, it is imperative 

to understand the nature of interactions between the BBC and Government, the Foreign Office 

in particular, prior to the establishment of the IRD. The Royal Charter of 1927, which formally 

established the British Broadcasting Corporation, is often cited to have ‘guaranteed its 

independence’.61 Yet examination of the Charter reveals a clear condition for this autonomy, 

namely, that the BBC should act as ‘trustees for the national interest’. Webb elaborates on this 

expectation, arguing that the relationship between the government and the BBC was 

deliberately ambiguous, given the ‘wonderfully imprecise concept of national interest’.62 

Consequently, it is clear that the ‘national interest’ as the foundation for the IRD’s influence 

had existed for twenty years prior to the IRD’s emergence and would continue until its 

dissolution.   

 

There was a glaring paradox between the BBC’s public projection of autonomy and the reality 

of restrictions under which they operated. In the BBC Yearbook of 1947, Jacob (then Head of 

Overseas Services) set out that the BBC intended to be ‘straightforward, friendly, impartial 

speaking’.63 Yet this was without a single mention of the ‘powerful hooks’ in the 1947 

Constitutional Settlement which pressured the BBC to reflect government interest.64 Notes 

from a Cabinet meeting reveal that until 1947 the BBC’s funding was provided by the 

government ‘on the basis of an approved programme’ with the FCO ‘fully entitled to bring 

pressure to bear on the BBC in order that the service should accord with the aims of government 

policy’.65 By the time of the IRD’s establishment in 1948, the BBC was no longer completely 

financially dependent on government, following the introduction of the License Fee. However, 

this dissertation shall argue that the implicit clause of ‘national interest’ remained, making it 

possible for the IRD to exercise a degree of authority over the BBC in order to ensure 

broadcasts were aligned with the ideological stance against Communism. Whilst this 

relationship was now strictly covert, the new Government-BBC relationship was arguably as 

 
61 BBC, Royal Charter. https://www.bbc.com/historyofthebbc/research/royal-charter [ accessed 15 
May 2020 ] 
62 Webb, Constitutional Niceties, 560.  
63 BBC Yearbook 1947, 19. PDF available at https://www.americanradiohistory.com/UK/BBC-Annual/BBC-
Year-Book-1947.pdf [ accessed 22 May 2020 ] 
64 Webb, Constitutional Niceties, 559. 
65 TNA, CAB134/306, GIS(46) 4th Meeting, 28 February 1946 

https://www.bbc.com/historyofthebbc/research/royal-charter
https://www.americanradiohistory.com/UK/BBC-Annual/BBC-Year-Book-1947.pdf
https://www.americanradiohistory.com/UK/BBC-Annual/BBC-Year-Book-1947.pdf


 19 

significant as during World War II, reflecting Wilford’s assertion that ‘the most important non-

Foreign Office channel for the dissemination of IRD output overseas was, without question, 

the BBC’.66 

 

Despite recognising the importance of the IRD-BBC relationship, Storey has characterised it 

as one of ad-hoc interaction.67 This is partly supported by Warner’s (IRD) testimony in October 

1948 that the IRD’s given political direction to the BBC was ‘still secured mainly by day to 

day oral discussions’ rather than official policy.68 Nevertheless, this assessment underestimates 

the speed at which IRD-BBC relations became frequent and formalised. Evidence of the IRD’s 

editorial influence can be found as early as 1948, with Paper PO 10111/133 proposing a Friday 

morning meeting with BBC representatives for a ‘weekly round-up and discussion of items on 

Soviet & E.European affairs’, on which ‘an exchange of views would be useful'.69 The paper 

details that the meeting was attended by the Heads of the Soviet and Eastern European desks – 

Miss Storey, Miss Korentechevsky and Miss Harris. As evidenced by this source document, 

the BBC-IRD relationship depended upon personal connections with senior BBC officials, 

clarified later in FO 1110/2102 which summarised ‘IRD contact with the BBC is not co-

ordinated or centralised within the Department but operates on a desk to desk basis’.70 Hence, 

it is important to ask how a new department, and more importantly a top secret one, was able 

to establish these crucial relationships with relative ease, facilitating the IRD’s influence over 

broadcasting.  

 

In understanding the nature of the BBC-IRD relationship Webb places emphasis on the 

‘amphibian nature of post-War public service’ which developed a crucial network of personal 

connections. 71  By ‘amphibian nature’ Webb refers to the crossover between the BBC and 

IRD, given that many individuals worked for both these institutions at different points. In turn, 

this fostered ready communication between the two organisations, developing a relationship 

based on mutual understandings of ‘national interest’. Jacob’s career perfectly encapsulates 

this crossover between the two spheres, that of the BBC and of Government. Serving as 

Churchill’s military secretary throughout the War, he was responsible for advising the Prime 

 
66 Wilford, The Information Research Department, 364. 
67 TNA, PR 131/68, P. C. Storey, ‘BBC Russian Service’ 
68TNA, FO 1110/4, Warner, ‘COI memorandum: start-up of IRD work’, 1948 
69 TNA, PO 10111/133, 'Proposal for Friday morning meeting with B.B.C representatives’, 1948 
70 TNA, FO 1110/2102, ‘Radio: IRD contact with BBC’, 1966 Jan 01 - 1966 Dec 31 
71 Webb, London Calling, 152. 



 20 

Minister on communications, which would become the focus of his post War career when he 

headed the BBC European Service (1946-52) and eventually became BBC Director General 

(1952-59). Jacob typified a figure the Establishment, but more importantly, his experiences 

provided him with an innate understanding of ‘national interest’ and the occasional need to 

compromise on journalistic ideals of accuracy and impartiality, hence his close partnership 

with the IRD. By contrast, the career of Mary Adams was unprecedented in almost every sense: 

she became the first female producer of the BBC in 1936, remarkable as a married woman in 

a high calibre role and extraordinary in achieving equal pay with the men she worked alongside. 

Yet, in one aspect of her career she mirrored many of her BBC colleagues: she too served for 

the government during the War. Adams was  Director of Home Intelligence at the Ministry of 

Information in 1939-41, later returning to the BBC as a senior producer.72 This movement 

between the BBC and government roles provided three key advantages which were central to 

the BBC-IRD relationship: an understanding of how the government operated, pre-existing 

personal connections in both institutions, and the prospect of transferring careers between the 

two establishments which favoured collaborative relationships.  

 

Close connections between personnel of the two institutions was of clear benefit to the IRD on 

the issue of the USSR, with Webb proposing that Jacob considered ‘the best place to maintain 

the delicate balance between the two institutions was, at times, inside both of them’.73 In 1947, 

as Head of the BBC’s European Service, Jacob approached the IRD for advice on British policy 

towards the Soviet Union, highlighting the disparity between the BBC’s theoretical 

independence versus the framework of government guidance in which it operated.74 

Importantly, Jacob’s involvement in government affairs escalated rapidly. By November 1948 

he was no longer merely seeking advice but directly involved in political discussions. File FO 

371 marked ‘HIGHLY CONFIDENTIAL’ details his attendance at the meeting of the Russia 

Committee who initially worked closely alongside the IRD.75  

 

Despite evidence to suggest Jacob was an early collaborator within the BBC, the IRD still felt 

the need to exert further pressure to influence the BBC policy which Jacob oversaw.  

Consequently, Warner engaged in a ‘long term strategy of dialogue with Jacob and other senior 

 
72 BBC Blogs, https://www.bbc.co.uk/blogs/aboutthebbc/entries/68cc5f84-700f-421e-a6ab-
22df2d58b006 [ accessed 18 May 2020 ] 
73 Webb, London Calling, 40. 
74 Lucas and Morris, A Very British Crusade, 92. 
75 TNA, FO371 ‘Russia Committee meeting’, 17 September 1948 

https://www.bbc.co.uk/blogs/aboutthebbc/entries/68cc5f84-700f-421e-a6ab-22df2d58b006
https://www.bbc.co.uk/blogs/aboutthebbc/entries/68cc5f84-700f-421e-a6ab-22df2d58b006


 21 

BBC staff’ to overcome ‘intuitive resistance’ to editorial interference.76 The results of this 

strategy are made clear in a 1949 memo from Warner to Mayhew noting that ‘after nearly a 

year of cajoling […] my impression is that General Jacob has completely accepted that 

programmes to Eastern Europe should be almost entirely political, hard hitting and designed to 

enlighten the BBC’s listeners on the matters which their Communist masters conceal from 

them’.77 Hence, through the IRD’s ‘cajoling’,  Jacob’s behaviour changed and his perspective 

became fully aligned with that of the IRD’s broadcasting view. Historians must note, however, 

that this acceptance of the ‘appropriate’ tone of broadcasting would later re-surface as an issue, 

discussed in Chapter Three. 

 

Historiography has not comprehensively traced changes in the BBC-IRD relationship 

throughout the time in question, in part owing to shortage of sources from the latter period of 

the IRD’s existence. Yet new files released to the archives subsequent to the historians’ initial 

accounts from the 1990s suggest that, whilst the practise of information sharing between the 

institutions became more established with time, the IRD remained dependent upon personal 

connections as points of influence, rather than on a formalised policy.  By 1971 the expectations 

of these relationships had clearly become more precedented: a letter from ‘Mrs O’Connor’ to 

a colleague in the IRD regarding ‘BBC/TV Contact’ informs that Mr John Crawley (Editor of 

BBC News and Current Affairs) regularly receives the briefing papers, ‘The Interpreter’, 

‘Research Assessments’ and ‘selected blue briefs’ from the IRD, whilst Christopher Serpell of 

the BBC Diplomatic Unit is a ‘regular recipient’ of ‘The Interpreter’, ‘Asian Analyst’ and 

‘African Review’.78 Moreover, interaction with BBC contacts was discussed more explicitly 

by the 1970s, by which point the relationship had become more normalised. A letter from IRD 

employee N. H. Marshall to his BBC counterpart is particularly illuminating: Marshall informs 

he is switching departments but recommends correspondence with Mr Mervyn Jones ‘in charge 

of East European Affairs’ or ‘Mr Roland who deals with Soviet affairs’.79 Crucially, at the 

bottom of the letter he provides their extension phone numbers, illustrating the personal nature 

of BBC-IRD connections. Such direct contact in the early years of the IRD’s existence is not 

reflected in any original sources. Yet, clear efforts to cultivate the BBC-IRD partnership, 

evidenced by the numerous lunch and dinner gatherings where IRD members sought to ‘cajole’ 

 
76 Webb, Constitutional Niceties, 561. 
77 TNA, FO 953/543, PE 233/1/967, Warner to Mayhew, 5 January 1949  
78 TNA, FCO 95/1270, ‘UK: Recipients of IRD Material; BBC’, 1971 
79 TNA, FCO 95/1270, N H Marshall, 19 November 1971 



 22 

their BBC counterparts, should be seen to have successfully cemented the relationship, 

meaning that by 1971 personal contacts could be easily transferred between colleagues. 

 

These relationships remained consistently vital for the IRD to continue exerting its influence, 

and this is explicitly revealed in File FCO 95/1270 in which Marshall (IRD) states he has three 

personal contacts whom he has ‘been able to steer’ and have them ‘place some material to our 

advantage’.80 Among these figures is ‘Mr Tom Mangold, Current Affairs’, one of the BBC’s 

most eminent broadcasters, somewhat ironically known for his 26 years of investigative 

journalism work for BBC Panorama. Marshall does make clear that these specific contacts are 

‘ad-hoc’ and have benefitted from ‘informal access to the FCO research machine’ (IRD), rather 

than ‘regular output’. Yet, this does not undermine the significance of the IRD efforts to 

influence some of the most revered figures within the BBC. The details of these specific 

relationships are a promising area for further historical research which would benefit from 

recently declassified material. 

 

Ultimately, the BBC-IRD relationship throughout the IRD’s existence was characterised by a 

network of intimate personal connections, enabled by the ‘amphibian’ post-War worlds of the 

BBC and Government. Whilst cloaked in secrecy, this was a relationship of the highest 

importance; put neatly by Webb, ‘without saying so explicitly, [Bevin] was putting the External 

Service of the BBC on the front line of the emerging Cold War’, a position which the IRD 

would seek to influence at all times. Importantly, a memo of 1956 details ‘close, continuous 

and generally mutually advantageous contact’ between the BBC and the IRD, substantiating 

Webb’s argument that the ‘IRD took great pains to encourage rather than dictate change in the 

BBC’s output’.81 The sources thus far have corroborated the notion that the IRD, through 

carefully cultivated relationships, influenced policy rather than imposed ideas. However, the 

details of IRD influence merit further examination with particular attention to questions of 

control and censorship which historians have previously associated with the BBC-IRD 

relationship.  

 

 

 

 
80 TNA, FCO 95/1270, N H Marshall, 19 November 1971 
81  TNA, FO1110/873, ‘Memorandum by P.M. Foster’, 19 October 1956; Webb, Constitutional Niceties, 561.   



 23 

Chapter 3: 

To what extent did the IRD influence BBC’s domestic broadcasts? 

 

Depiction of the IRD as an organisation which sought dictatorial control over the BBC’s output 

was initially crafted by journalists reporting immediately after the IRD’s dissolution in 1978. 

Notably, an Observer article of January 1978 commented that the IRD’s ambition was to 

‘concoct and devise’ stories in a ‘vigorous information offensive’ against the Soviet Union.82 

Audiences were captivated by these reports, owing to an understandable interest in the IRD’s 

influence over the BBC – an institution which held a broadcasting monopoly until 1951.83 

Following the first wave of source materials released to the National Archives in the 1990s, 

new histories of the IRD began to emerge. The dominant argument, proposed by scholars such 

as Dorril, Lucas, Morris, Moore and Wilford, posited that the IRD exerted authority and, at 

times, censorship over the BBC’s External Services, reflecting the Government’s desire to 

‘communicate its policies unmediated to the people’.84 However, this assessment is not 

unanimously accepted. Webb and Defty suggest that the IRD’s ultimate ambition was to 

‘influence rather than totally reshape broadcasts’.85 Yet, both schools of thought have focused 

predominantly upon the External Services. On the basis of recently declassified files, this 

dissertation shall examine the nature of influence over BBC’s domestic output, ultimately 

aligning with the positions of Webb and Defty that the IRD sought influence rather than 

imposition over this content. 

 

First, we must consider how World War II fundamentally changed the BBC’s journalistic 

approach. Prior to 1939, broadcasting had been explicitly apolitical with listeners hearing news 

‘they had probably already read, toned down to remove any contentious element, without any 

BBC angle or reflection’.86 This changed profoundly during the War when the BBC cultivated 

its own newsreaders and correspondents, broadcast its own news bulletins throughout the day 

and transformed the scope of its output exponentially.87 Domestically, this fostered the 

perception of the BBC as a trustworthy, impartial broadcaster, summarised succinctly by 

Orwell who commented that by 1944 ‘I heard it on the BBC’ had a new meaning – ‘I know it 

 
82 How the FO Waged Secret Propaganda War in Britain, Observer (London), 29 Jan 1978 
83 R. Coase, “The Development of the British Television Service.” Land Economics, vol. 30(3), (1954) 207–222 
84 Moore, Origins of Modern Spin, 137. 
85 Defty, Britain, America and Anti-Communist Propaganda, 5. 
86 Moore, Origins of Modern Spin, 168. 
87 Ibid. 



 24 

must be true’.88 Yet, Orwell meant this ironically. Having worked at the BBC External Service 

for two years, he knew that, on occasion, the BBC had broadcast crucial government wartime 

messages which were arguably more propagandist than factual, justified as serving the 

‘national interest’. 

 

Nonetheless, approaching the end of the war in 1944, the new BBC Director General William 

Haley promised the Corporation would serve as a ‘beacon of moral rectitude and objectivity’,89 

apparently assuming that peace would see the end of the ‘national interest’-driven government 

interference. However, the emergence of post-war  East-West tensions would lead to the 

creation of the IRD, with its stated aim of weaponising information in a ‘non-shooting war 

against the Soviet Union and Communist forces throughout the world’.90  It is therefore crucial 

to understand how a covert propaganda unit sought to influence a broadcaster which 

proclaimed objectivity and impartiality. 
 

Webb convincingly argues that the IRD ‘took great pains to encourage rather than dictate 

change in the BBC’s output’, however, his focus on the 1950s overlooks moments of tension 

and influence in the infancy of the BBC-IRD relationship. Amongst the most pertinent of these 

is the ‘Olga Watts incident’ of 1948, documented in the archive sources.91 The incident 

involved a Russian woman, Olga Watts, who gave a description of Soviet housing conditions 

on a BBC Home broadcast. In response, the UK ambassador in Moscow, Maurice Peterson, 

protested to the IRD claiming it gave a highly misleading account of life in the USSR, 

criticising the BBC for disseminating such a ‘misinformed’ viewpoint.92 Sir Christopher 

Warren (IRD Under Secretary for Soviet Affairs) raised this matter with his colleagues, 

reaching the cantankerous conclusion that ‘it is not much good our planning anti-communist 

psychological warfare if we are going to let Communist-inspired drivel of this kind into the 

inmost fortress of the BBC’.93  The tone of this source clearly reveals both the IRD’s 

frustrations that the BBC’s broadcast failed to provide a balanced perspective and the sense of 

importance attached to the BBC, described as a ‘fortress’.  The issue was resolved by Barnes, 

BBC Director of Spoken Word, apologising for the talk and the ‘unfortunate error’, that is the 

 
88 Lashmar and Oliver, Britain’s Secret Propaganda War, 19. 
89 William Haley broadcast, ‘The Place of Broadcasting’ (Third Programme), November 1947, HALEY 16-52, 
Churchill Archives Centre 
90 TNA, FO953/701, ‘Note by Warner’, 6 June 1950 
91 TNA, FO 1110/16 PR 10, ‘Discussions w/BBC’, 1948 
92 TNA, FO1110/16 PR10/10/913, Peterson to Warner, 17 February 1948 
93 TNA, FO 1110/16 PR 10, ‘Discussions w/BBC’, 1948 



 25 

programme’s failure to make clear that ‘Mrs Watts was a privileged person in Moscow […] 

describing the life of a Commissar’.94 The incident and its closure demonstrates that the IRD 

were not dictatorial in their approach, instead, their sensitive handling and mediated discussion 

on this matter evidently ensured more factual broadcasting by the BBC. 

 

Moreover, the IRD’s frustration can be seen to have influenced the BBC’s strategy more 

broadly. The next file in the Watts folder contains documents from a meeting on ‘Broadcasting 

and the New Policy’, explicitly stating that the BBC’s broadcasting might be ‘geared into the 

new policy much more than it is at present’. This substantiates the thesis of this dissertation 

that whilst the IRD did not censor broadcasts, its comments and criticism held sufficient weight 

to alter the BBC’s domestic output.  However, despite his stated intention to intervene, Warren 

relayed to ambassador Peterson that ‘the fact I have written to Jacob (BBC Overseas Head) 

should be kept confidential’.95 This informs us of the importance the IRD attached to keeping 

its influence over the BBC domestic output secret, in line with  the secrecy of the Department’s 

existence and the clandestine nature of its interventions.   

 

Importantly, this was not an isolated incident of the IRD’s domestic intervention; further 

examples are revealed in a set of files concerning the BBC Third Service series, ‘The Soviet 

View’, which ran from 1948 to 1958.96 This series sought to provide British listeners with 

insight into what the Soviet media were broadcasting to their citizens, both about life in the 

USSR and in the United Kingdom. Hypothetically, this ambition would have been 

unproblematic given the BBC’s commitment to providing coverage of global viewpoints. 

However, according to the IRD, The Soviet View programme of 26 June 1948 repeated 

‘grotesquely distorted’ information characterised by falsification, ‘without any warning to 

audiences’.97 The IRD complained that this led to misleading depictions of Soviet trade unions, 

lamenting that ‘only people – and there cannot be many of them – who have examined Soviet 

trade union practises could get any impression from these quotations other than an enlightened, 

liberal, benevolent organisation’. Correspondence shows that the BBC attempted a defence 

against accusations of distortion, stating that ‘the BBC agreement, so far as it has been 

expressed, is that anything other than to restate the Soviet statement would be propaganda’, 

 
94 TNA, FO1110/16 PR10/10/913, Barnes to Warner, 10 March 1948. 
95 J. Jenks, British Propaganda and News Media in the Cold War (Edinburgh: Edinburgh University Press, 
2006) 49 
96 TNA, FO 1110/224, ‘FO Views on BBC Series The Soviet View’, 1949 
97 Ibid.  



 26 

which the programme claimed to refrain from. Yet, this justification was dismissed in a letter 

by an IRD employee, who commented: ‘the argument is invalid because the programme is 

propaganda – Soviet propaganda – and very effective at that’.98  

 

Dissatisfied with merely expressing criticism, the IRD subsequently sought to moderate the 

BBC’s output on this issue, attaining influence through their crucial network of personal 

contacts.  An IRD letter regarding the issue of The Soviet View discloses ‘I know how difficult 

it is to penetrate the BBC on matters of this kind but surely some high considerations are 

involved worth the attention of high persons’.99 This statement is vital as it reveals that the ease 

with which the IRD influenced external broadcasting was not mirrored by its attempts at 

shaping the domestic output. Nevertheless, some influence could be achieved through private 

discussion with the BBC’s most senior management who, as demonstrated in Chapter 2, 

frequently and fruitfully collaborated with the IRD. Specifically, following hostility from the 

BBC’s Diplomatic Correspondent Thomas Barman who ‘said he did not agree with the 

criticisms contained in these minutes’ (regarding the Soviet View programme), it is suggested 

that ‘Mr Warner might wish to take up the question with General Jacob or with somebody else 

at that level’. It is clear that, if met with resistance in the lower ranks of the BBC hierarchy, the 

IRD was prepared to escalate its concerns to Heads of Services, such as Jacob. Despite his role 

as Head of Overseas, Jacob’s collaboration with the IRD made him a crucial conduit for IRD’s 

influence over domestic broadcasts. Importantly, later files show that the IRD’s influence held 

sufficient weight to shift opinions at the BBC, notably that of Mr Barman who eventually 

agreed with the IRD’s assessment of the risks associated with The Soviet View, to the effect 

that ‘he took to reconsider the whole matter in light of them’.100  

 

This previously neglected source set afforded another important insight which concerns a sharp 

contrast between the aims pursued by the IRD with regard to the BBC’s external versus 

domestic service. Whilst the IRD insisted that all BBC broadcasts to the USSR were to give a 

‘positive projection of British life’, domestically their agenda appears to have consisted in 

preventing foreign propaganda being broadcast without balance or challenge.101 Reflecting 

this, documents in this source set recommend that The Soviet View ‘should always carry some 

 
98 TNA, FO 1110/224, ‘FO Views on BBC Series The Soviet View’, 1949 
99 Ibid. 
100 Jenks, British Propaganda, 50. 
101 Lucas and Morris, A Very British Crusade, 86. 



 27 

information in every such broadcast which shows how fantastic the Soviet propaganda about 

this country is’. For instance, the absurd ‘discovery’ by the Soviet magazine New Times that 

‘the Battle of Britain never happened after all’ or remarks in the ‘Literary Gazette’ about British 

workers in suburbs trapping birds, squirrels and hedgehogs ‘in order to increase their meagre 

rations’. The IRD’s influence in this instance appears far from deceitful, instead it is seeking 

to make the BBC aware of the dangers of a journalistic approach which failed to distinguish 

between propaganda and information.  

 

While more cautious than the authority exerted over the External Service, this approach was 

nevertheless highly effective at persuading the BBC to maintain balanced domestic broadcasts. 

By 1951 the BBC accepted the need for more ‘sign-posting’ of propaganda on The Soviet View 

(at the beginning, at the end and four times during the thirty-minute programme’), and, 

ironically, by 1958 the programme was ‘actually using IRD material in its scripts’. 102 These 

insights, provided by John Jenks and substantiated by the sources examined in this chapter, 

paradoxically undermine Jenks’ conclusion that the IRD’s approaches to the BBC were ‘met 

with little success’. Instead, the IRD was a crucial mediating influence, able to intervene in the 

affairs of an ‘independent' broadcasting organisation. 

 

Ultimately, the sources analysed above reveal that the IRD held sufficient capacity to influence 

the BBC. However, this dissertation takes exception to Wilford’s allusion that the IRD’s 

approach was heavy-handed and autocratic, specifically to his conclusion that in the instance 

of The Soviet View, ‘the Foreign Office explicitly acknowledged the Home Service’s editorial 

independence yet […] they chose to ignore it’.103  On the contrary, the sources unequivocally 

illustrate that the nature of the IRD’s intervention was based on the Department’s conscious 

recognition of the BBC’s editorial autonomy. Hence, its influence over the BBC Home Service 

was achieved through rational argument rather than Stalin-esque censorship.   

 

 

 

 

 

 
102 Jenks, British Propaganda, 51. 
103 Wilford, The Information Research Department, 365. 



 28 

Conclusion 

 

Mainstream historiography has traditionally portrayed the IRD as a propagandist organisation 

which sought to persuade audiences of the superiority of Western social democracy compared 

to Soviet Communism. This dissertation has looked more closely at the relationship the IRD 

enjoyed with the BBC Home Service, employing sources including those released in 2019, to 

examine an area previously obscured by a focus on the BBC’s Overseas Service. Wilford has 

argued the IRD held ‘an almost proprietorial attitude towards the BBC's Overseas Services’.104 

This dissertation has sought to demonstrate that the IRD relationship with the BBC Home 

Service was far from proprietorial. Instead, it served as a check on the BBC to ensure balanced 

reporting, highlighting instances such as The Soviet View, wherein pieces of Soviet propaganda 

were broadcast ‘with no poison labelled attached’.105 

 

The source material supports Webb’s argument that the IRD ‘took great pains to encourage 

rather than dictate change in the BBC’s output’.106 The dissertation has examined the nature of 

this influence in unprecedented detail. It has demonstrated how the interaction between the 

BBC and the IRD (explored in Chapter 1), and the network of crucial connections (explored in 

Chapter 2) created an implicit common understanding of ‘national interest’. This ultimately 

enabled the IRD to influence domestic broadcasting and to shift the BBC’s editorial parameters 

through rational argument rather than autocratic means. The secrecy of the IRD has also 

received thorough attention and should be seen as the result of four key contextual factors: a 

divide in the Labour Party over its approach to the USSR; cynicism of a post-War electorate 

towards propaganda; the covert nature of intelligence operations; and the need to facilitate the 

IRD’s work with the politically ‘neutral’ BBC. To this day, the legacy of secrecy continues to 

limit contemporary understanding of the IRD, with the full history concealed by source 

redactions authorised under the Public Records Act. 

 

Despite a clear history of IRD influence over BBC broadcasting which this dissertation has 

presented, the BBC continues to proclaim its ‘values’ as an ‘independent, impartial and honest’ 

broadcaster.107 Yet, the relationship between the BBC and Government is not without tensions 

 
104 Wilford, The Information Research Department, 364. 
105 TNA, FO 1110/224, P. S. Fallia (IRD), 1949 
106 Webb, Constitutional Niceties, 561. 
107 BBC Mission, Values and Public Purpose, https://www.bbc.com/aboutthebbc/governance/mission [accessed 
May 24 2020 ] 

https://www.bbc.com/aboutthebbc/governance/mission


 29 

today. The 2016 White Paper ‘A BBC for the Future – A Broadcaster of Distinction’ quoted 

the BBC’s priority to serve the ‘public interest’ twenty-eight times, without giving a clear 

definition of this term. Just as ‘information research’ served as a pseudonym for ‘propaganda’, 

we must question to what extent ‘public interest’ serves as an alias for government interest and 

interference. In the contemporary age of misinformation and in the current context of the 

Coronavirus crisis, Culture Secretary Oliver Dowde warned that the spread of falsehoods and 

rumours in the media ‘could cost lives’. The BBC has declared itself committed to ‘fighting 

fake news’, and largely retains its enviable reputation for trustworthiness. Yet, this reputation 

must remain under constant scrutiny. Conclusively, the BBC is not immune from government 

interference. This is vividly demonstrated by its past affair with the IRD, which for almost 

thirty years remained cloaked in secrecy. 

  



 30 

Bibliography 

 

Primary Sources 
Archive Sources 

The National Archives:  
 

FO 1110 – ‘Foreign Office and Foreign and Commonwealth Office: Information Research 
Department: General Correspondence (PR and IR series)’ 

 
FO1110/873, ‘Memorandum by P.M. Foster’, 19 October 1956 

 
FO 1110/851 Broadcasting; BBC Monitoring Service, 1956 

 
FO 1110/25, ‘Conditions in the Soviet Union and Eastern Europe’, 1948 

 
FO 1110, ‘Warner to Mayhew’, 1948 

 
FO 1110/16 PR 10, ‘Discussions w/BBC’, 1948 

 
FO 1110, C. Mayhew, ‘Third Force Propaganda’, 1947 

 
FO 1110/181 PR94/8/913, Warner, ‘Use of IRD material’, 25th February 1949 

 
FO 1110/2102, ‘Radio: IRD contact with BBC’, 1966 Jan 01 - 1966 Dec 31 
 
FO1110/16 PR10/10/913, Peterson to Warner, 17 February 1948 
 
FO 1110/224, P. S. Fallia (IRD), 1949 
 
FO 1110/224, ‘FO Views on BBC Series The Soviet View’, 1948 
 
FO 1110/4, Warner, ‘COI memorandum: start-up of IRD work’, 1948 

 
FO371/71687, Christopher Warner, ‘Russia Committee Meeting’, 15 January 1948 

 
FCO 168, PR131/68/G, ‘Publicity and Propaganda Policy towards the Soviet Union and the 
Satellites’, 1956 
 
File FCO/168/1796, ‘IRD material for BBC Russian Service’, 1965 

 
FCO 95/1270, ‘Uk: Recipients of IRD Material; BBC’, 1971 

 
FCO 95/1270, N H Marshall, 19 November 1971 

 
FO953/701, ‘Note by Warner’, 6 June 1950 

 
FCO 95/1270, N H Marshall, 19 November 1971 

 
FO 1110/4, Warner, ‘COI memorandum: start-up of IRD work’, 1948 



 31 

 
PR 131/68, P. C. Storey, ‘BBC Russian Service’ 

 
PO 10111/133, 'Proposal for Friday morning meeting with B.B.C representatives’, 1948 

 
CAB134/306, GIS(46) 4th Meeting, 28 February 1946 

 
CAB 129/23, E. Bevin, ‘Future Foreign Publicity Policy’, 4 January 1948 

 
Folder number miscellaneous: (unable to clarify as The National Archives closed due to Covid-
19) 

 
Confidential Letter, Mr Howard Gordon. Mr Kay’, 19th Oct 1966 

 
TNA, ‘Diagram of Psychological Warfare Organisation’ 

 

Memoirs 

Mayhew, C. Time to Explain (London: Hutchinson, 1987) 

 

Online sources 

BBC Yearbook 1947, p.19, PDF available at https://www.americanradiohistory.com/UK/BBC-

Annual/BBC-Year-Book-1947.pdf [ accessed 22 May 2020 ] 

 

Newspapers 

All newspapers accessed online at 
http://www.cambridgeclarion.org/press_cuttings/fo_deceit_unit_obs_29jan1978.html 

 
Observer (London) 

Guardian (London) 

Sunday Telegraph (London) 

Times (London) 

 

Secondary Sources  
Articles 
Becker, H. The Nature and Consequences of Black Propaganda. American Sociological Review, 14(2) (1949) 

Coase, R. “The Development of the British Television Service.” Land Economics, vol. 30(3) (1954)  

Cull, N. ‘Book Review of War of the Black Heavens: The Battle of Western Broadcasting in the Cold War 
by Michael Nelson’. Historical Journal of Film, Radio and Television, 20(1) (2000) 

 
Hallin, D. “Book Review: War and Television.” The American Historical Review 98 (4) (1993) 

 
Healey, D. The Cominform and World Communism. International Affairs (Royal Institute of International 
Affairs 1944-), 24(3), (1948) 

 

https://www.americanradiohistory.com/UK/BBC-Annual/BBC-Year-Book-1947.pdf
https://www.americanradiohistory.com/UK/BBC-Annual/BBC-Year-Book-1947.pdf
http://www.cambridgeclarion.org/press_cuttings/fo_deceit_unit_obs_29jan1978.html


 32 

Maartens, B. ‘From Propaganda to ‘Information’: Reforming Government Communications in 

Britain, Contemporary British History, 30(4) (2016)  

Mayhew, C. ‘British Foreign Policy since 1945’, International Affairs (1950)  

McGarr, P. The Information Research Department, British Covert Propaganda, and the Sino-Indian War of 
1962: Combating Communism and Courting Failure? The International History Review, 41(1) (2019)  

 
Potter, S “Hearts, Minds, Voices: Us Cold War Public Diplomacy and the Formation of the Third 
World/Cold War on the Airwaves: The Radio Propaganda War against East Germany.” Media History 23, 
(3-4) (2017) 

 
Said, E. "Hey, Mister, you want dirty book?". London Review of Books. 21(19) (1999) 

Schneer, J. “Hopes Deferred or Shattered: The British Labour Left and the Third Force Movement, 1945-
49.” The Journal of Modern History, vol. 56(2) (1984) 

 
Smith, L. Covert British Propaganda: The Information Research Department. Millennium, 9(1), (1980)  

The IRD: Origins and Establishment of the Foreign Office Information Research Department (1946-48), 

‘History Notes’ Foreign and Commonwealth Office, 9 (Aug 1995) 

Webb, A. ‘Constitutional Niceties: Three Crucial Dates in Cold War Relations between the BBC External 

Services and the Foreign Office.’ Historical Journal of Film, Radio and Television 28(4) (2008) 

Wilford, H. “The Information Research Department: Britain's Secret Cold War Weapon Revealed.” Review 

of International Studies 24,3. (1998) 

 

Books 
Aldrich, R. (ed.), British Intelligence, Strategy and the Cold War, 1945-51 (London: Routledge, 1992) 

 
Aldrich, R. The Hidden Hand: Britain, America, and Cold War Secret Intelligence. (London: John Murray, 
2001)  

 
Ash, T. Cold War Broadcasting: Impact on the Soviet Union and Eastern Europe. Edited by Johnson A. 
Ross and Parta R. Eugene. (Central European University Press, 2010) 

 
Briggs, A. The History of Broadcasting in the United Kingdom. Vol. 1, the Birth of Broadcasting. London: 
Oxford University Press, 1961) 

 
Defty. A. Britain, America, and Anti-Communist Propaganda, 1945-53: The Information Research 
Department. Studies in Intelligence Series. (London: Routledge, 2004) 

 
Gillespie, M. and Alban Webb. Diasporas and Diplomacy: Cosmopolitan Contact Zones at the BBC World 
Service (1932-2012). Culture, Economy and the Social (New York: Routledge, 2013) 

 
Hopkins, M. M. Kandiah, and G. Staerck. Cold War Britain, 1945-1964: New Perspectives. Cold War 
History Series (Hampshire: Palgrave Macmillan, 2003) 

 
Jenks, J. British Propaganda and News Media in the Cold War (Edinburgh: Edinburgh University Press, 
2006)  

 
Lashmar, P. and J. Oliver, Britain’s Secret Propaganda War, 1948-77 (Stroud: Sutton Publishing, 1998) 

 



 33 

Leigh, D. The Frontiers of Secrecy: Closed Government in Britain (London: Junction Books, 1980) 

Moore, M. The Origins of Modern Spin (Basingstoke: Palgrave Macmillian, 2007)  

Nelson, M. War of the Black Heavens: The Battles of Western Broadcasting in the Cold War (New York: 

Syracuse University Press, 1997) 

Potter, S. Wireless Internationalism and Distant Listening: Britain, Propaganda and the Invention of 
Global Radio, 1920-1939 (Oxford University Press, Oxford, 2020) 
 

Taylor, P. British Propaganda in the 20th Century Selling Democracy. (Edinburgh: Edinburgh University 

Press, 1999) 

Taylor, P. Global Communications, International Affairs and the Media Since 1945 (London: Routledge, 

1997)  

Webb, A. London Calling: Britain, the BBC World Service and the Cold War (London: Bloomsbury 

Academic, 2014)  

Weiler, British Labour and the Cold War (Stanford: Stanford University Press, 1988)  

Welsh, D. Persuading the People: British Propaganda in World War II (London: The British Library 

Publishing Division, 2016) 

 

Websites 

BBC Blogs, https://www.bbc.co.uk/blogs/aboutthebbc/entries/68cc5f84-700f-421e-a6ab-

22df2d58b006 [ accessed 18 May 2020 ] 

BBC Mission, Values and Public Purpose, https://www.bbc.com/aboutthebbc/governance/mission 

[accessed May 24 2020 ] 

BBC, ‘Historic Figures, Ernst Bevin’ https://www.ole.bris.ac.uk/bbcswebdav/pid-2352886-dt-

content-rid-7145222_3/orgs/HIST_Main/Study%20Guide%20-%20History.pdf [ accessed 

22 May 2020 ] 

Catalogue Description of FO 1110, https://discovery.nationalarchives.gov.uk/details/r/C8409  [ 

accessed 12 May 2020 ]  

Public Records Act 1958. http://www.legislation.gov.uk/ukpga/Eliz2/6-7/51 [accessed 10 May 

2020] 

 

https://www.bbc.co.uk/blogs/aboutthebbc/entries/68cc5f84-700f-421e-a6ab-22df2d58b006
https://www.bbc.co.uk/blogs/aboutthebbc/entries/68cc5f84-700f-421e-a6ab-22df2d58b006
https://www.bbc.com/aboutthebbc/governance/mission
https://www.ole.bris.ac.uk/bbcswebdav/pid-2352886-dt-content-rid-7145222_3/orgs/HIST_Main/Study%20Guide%20-%20History.pdf
https://www.ole.bris.ac.uk/bbcswebdav/pid-2352886-dt-content-rid-7145222_3/orgs/HIST_Main/Study%20Guide%20-%20History.pdf
https://discovery.nationalarchives.gov.uk/details/r/C8409
http://www.legislation.gov.uk/ukpga/Eliz2/6-7/51


 34 

Miscellaneous  
Aubrey Essex in a letter to Defty, January 2003. Recorded in Defty, Britain, America and Anti-Communist 

Propaganda 

William Haley broadcast, ‘The Place of Broadcasting’ (Third Programme), November 1947, HALEY 16-

52, Churchill Archives Centre 

 




